والیبال هم در المپیک تاریخ ساز شد

والیبال هم در المپیک تاریخ ساز شد

والیبالیست‌ها با کسب مجوز حضور در المپیک ریو به چهارمین تیم گروهی ایران تبدیل شدند که توانستند به المپیک راه پیدا کنند.پیش از این تیم های فوتبال،بسکتبال وواترپلو هم به مسابقات رفته بودند.

به گزارش "ورزش سه"، تیم‌ملی والیبال ایران با برد 3 بر یک مقابل لهستان جواز حضور در المپیک ریو را کسب کرد. با این حال والیبال بعد از فوتبال، بسکتبال و واترپلو تبدیل به چهارمین رشته گروهی شد که موفق به حضور در المپیک شده است. قبل از این فوتبال در سال‌های 1964، 1972 و 1976 به المپیک راه پیدا کرده بود. بسکتبال هم در سال‌های 1948 و 2008 طعم حضور در المپیک چشیده بود و واترپلو هم به المپیک 1976 مونترال کانادا رسیده بود که حالا والیبال با حضور در المپیک 2016 ریو نام خود را در بین رشته‌های گروهی که موفق به راهیابی به المپیک شده‌اند را ثبت کنند.


1-بسکتبال 1948:ایران با افرادی مثل حسین جبارزادگان بزرگ ومرحوم سرودی که عضو همزمان تیم های ملی بسکتبال وفوتبال بود وابوالفضل صلبی معروف به عمو صلبی در این بازیها شرکت کرد،بین 23 تیم حاضر پانزدهم شدیم.ایران برابر ایرلند برنده شد اما به فرانسه،کوبا(2بار)،مکزیک وکانادا باخت ودر بین آسیایی ها بالاتر از همه ودر کل در رتبه پانزدهم ایستاد.


2-فوتبال 1964 توکیو:ایران برای درخشش در بازیها ابزار کامل را داشت اما یک اختلاف داخلی باعث شد ستارگان برتر ما یعنی رنجبر،همایون بهزادی وشیرزادگان به مسابقات نرفته وافراد دیگری هم محروم شوند،ایران در این بازیها با مکزیک 1-1 کرد اما برابر آلمان شرقی 4-0 ومقابل رومانی 1-0 باخت وحذف شد.


3-فوتبال 1972 مونیخ:ایران بدون حجازی،مظلومی وکلانی محروم ،با افرادی چون کارگر جم،رشیدی،آشتیانی،خوردبین،اصغر شرفی و...ابتدا 5-0 به مجارستان باخت،سپس برابر دانمارک علیرغم ارائه یک بازی خوب 4-0 باخت ودر بازی سوم برابر برزیل که با دانمارک 2-2 کرده وبه مجارستان 3-2 باخته وشانس صعود داشت 1-0 برد.


4-واترپلو 1976 مونترال:واتر پلو به علت قهرمانی در بازیهای آسیایی 1974 تهران ،نماینده آسیا شد اما عقب بودن شدیدی ایران برابر کشورهای رقیب باعث شد زنگ تفریح باشیم وبرابر شوروی 16-0 وبرابر مجارستان 15-0 ببازیم.برابر ایتالیا ،یوگسلاوی،مکزیک،کوبا،کانادا، واسترالیا هم باختیم وبین 11 تیم آخر شدیم!


5-فوتبال 1976 مونترال:در مسابقات این دوره تیمی خوب وجذاب داشتیم،تیمی که برابر کوبا 1-0 برد وبرابر لهستان قدرتمند 3-2 باخت وبه دور دوم صعود کرد،مسابقات ابتدا قرعه کشی شد وایران حریف لهستان،اروگوئه ونیجریه شد اما تحریم ها گروه بندی را عوض کرد،ایران در دور بعدی به شوروی 2-1 باخت وبین 13 تیم حاضر در بازیها هفتم شد.روشن،پروین،مظلومی،حجازی،قلیچ و... بهترین های ما بودند.


6-فوتبال 1980:درخشش خوب بازیکنان ما در مقدماتی مسکو80 هم ادامه داشت اما حیف که نتوانستیم به علت تحریم بازیها در مسابقات شرکت کنیم.


7-بسکتبال 2008:ایران در مسابقات قهرمانی 2007 آسیا با برد برابر چین ولبنان قهرمان شد ونماینده آسیا در این بازیها بود.تیم ما برابر هر 5 حریف خود یعنی فرانسه،روسیه،لیتوانی،کرواسی وآرژانتین باخت وبه علت تفاضل گل بهتر از تیم ششم گروه دیگر یعنی آنگولا بین 12 تیم یازدهم شد.





:: موضوعات مرتبط: ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا
تاریخ : دو شنبه 17 خرداد 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: