واکنش آمریکا به کنار گذاشته شدن از مذاکرات سوریه

واکنش آمریکا به کنار گذاشته شدن از مذاکرات سوریه

کربی افزود: «فکر می‌کنم وزیر خارجه (کری) اولین کسی خواهد بود که به شما خواهد گفت که اگر عدم حضور ما در آن مباحثات می‌تواند سرانجام به توافق آتش‌بس طولانی‌تر و مشتمل بر مساحت جغرافیایی بیشتر نسبت به گذشته و رساندن کمک‌های انسانی به مردم و از سر گرفتن گفت‌وگوهای سیاسی منجر شود، وزیر خارجه هیچ مشکلی با عدم حضور در این مذاکرات ندارد.»

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد: «در صورتی که مباحثاتی که آنها در مسکو داشتند بتواند به نتایج واقعی و ملموس خنم بشود، آن را کاملاً مثبت می‌دانیم و اگر در راستای بهبود اوضاع مردم سوریه و ثبات منطقه باشد از آن استقبال می‌کنیم.»

 

کربی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر خارجه آمریکا این گفت‌وگوها را به معنی کنار گذاشته شدن خودش از روند گفت‌وها نمی‌بیند یا خیر گفت: «خیر، وزیر خارجه (آمریکا) آن را اصلاً کنار گذاشته شدن نمی‌بیند؛ بلکه آن را یک تلاش چند جانبه دیگر برای رسیدن به صلح پایدار در سوریه می‌بیند و از هر گونه پیشرفتی به سمت این موضوع استقبال می‌کند.»

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش به بیانیه مشترک وزاری خارجه ایران، روسیه و ترکیه پرداخت و گفت: «و من فکر می‌کنم حتی در بیانیه مشترکی که امروز دیدید، این سه کشور گفتند که خواستار رسیدن فوری به آتش‌بس و تحویل فوری کمک‌های بشردوستانه هستند و این چیزی است که همه ما می‌خواهیم الان داشته باشیم.»

 

کربی همچنین گفت که بیانیه مشترک مسکو لحنی بسیار شبیه قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه داشته است.

 

وی گفت: «اگر به این بیانیه مشترک نگاه بکنید، لحن بسیار مشابهی به قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد دارد که خواستار یک سوریه واحد، چند قطبی و غیرفرقه‌ای بود. - و شاید این شباهت کاملاً بجا است. در واقع، در یکی از خط‌های این بیانیه به صراحت گفته شده که درگیری‌های سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه حل سیاسی دارد. چنین لحنی را قبلاً کجا دیده‌اید؟ بنابراین، در این بیانیه مشترک موارد بسیاری هست که از ایده‌هایی وام گرفته شده که آمریکا آنها را رهبری کرده و از آغاز به دنبال آن بوده است.»  

 

کربی در ادامه تصریح کرد: «اما ما تا کنون شاهد چیزی غیر از یک بیانیه مشترک نبوده‌ایم و مطمئناً شاهد هیچ تغییرات میدانی در سوریه یا حلب نبوده‌ایم. بنابراین من فکر می‌کنم هنوز برای قضاوت درباره اینکه این اقدام موفقیت‌آمیز بوده یا خیر، زود است.» 

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین به سوالی درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای (برجام) پاسخ داد. 

 

وی در پاسخ به اینکه آیا واشنگتن از بابت پایبندی ایران به سقف اورانیوم 300 کیلوگرم نگرانی دارد یا خیر، گفت: «ما تمامی تعهدات آنها به برجام را جدی می‌گیریم و از آنها می‌خواهیم که آنها را جدی بگیرند.»

 

کربی اضافه کرد:«آژانس کماکان گزارش می‌دهد که ایران به تعهداتش پایبند مانده و سقف اورانیوم غنی‌شده مجاز را رعایت کرده است. معتقدیم که آنها دارند اقدامات مناسب برای نگه داشتن این توافق و اجرای آن به صورت صحیح را انجام می‌دهند. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول سفر هفته جاری خود به ایران گفت که از روند اجرای برجام نظارت دارد و ما امیدواریم که این ادامه پیدا کند.»


 




:: موضوعات مرتبط: سیاسی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا
تاریخ : چهار شنبه 1 دی 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: