بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان.

بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان.

بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان.هر ساله ارتش‌های جهان توسط سایت‌ها و کارشناسان مطرح نظامی رتبه‌بندی می‌شوند.

و برای این کار از مولفه‌هایی چون میزان هزینه‌های صرف شده برای تجهیز قوای نظامی، تعداد تجهیزات و ادوات در اختیار یگان‌ها، معیشت، تولید ناخالص داخلی، تعداد نظامیان، تعداد کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها، تعداد هواپیما‌ها و هلی کوپترها، تعداد تانک‌ها و نفربرها، شرایط جغرافیایی حاکم بر کشور و قدرت نفوذ کشور‌ها در منطقه خود استفاده می‌کنند.

در این رتبه‌بندی کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا و روسیه که با صرف هزینه هنگفت نیرو‌های خود را مجهز کرده‌اند در صدر قرار دارند و برخی کشور‌ها نیز که خریدار سنگین تسلیحات غربی هستند در بین ۳۰ کشور اول جهان هستند، اما نکته مهم حضور کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران که هیچ وابستگی به غرب و شرق ندارند در بین ۱۵ کشور برتر است.

بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان با همکاری ید واحده

ایران که در زمان رژیم پهلوی به واسطه وابستگی شدید به تجهیزات غربی پنجمین ارتش قدرتمند جهان بود، پس از پیروزی انقلاب و با تحریم سقوط چندین پله‌ای را تجربه کرد، اما دست به زانو گرفت و با همت جوانان متخصص و انقلابی مسیر بازگشت با جایگاه واقعی خود را با ساخت تجهیزات بومی در پیش گرفت. نکته جالب در زمان پهلوی این بود که ارتش آن زمان ایران پنجم بود، اما هیچ استقلالی از خود نداشت و حتی نمی توانست یک فشنگ بسازد.

قدرتی که دنیا هم نمی‌تواند انکارش کند

جمهوری اسلامی ایران که روزی سقوط زیادی را تجربه کرده بود، با همت متخصصان روند رو به رشد خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۶ میلادی توانست رتبه ۲۳ جهان و در سال ۲۰۱۷ رتبه ۲۱ جهان را به خود اختصاص دهد، اما شاید کمتر کشوری تصور می‌کرد که در سال ۲۰۱۸ ایران به اولین قدرت نظامی غرب آسیا و سیزدهمین ارتش جهان تبدیل شود.

بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان با همکاری ید واحده

متخصصان ایرانی توانستند با طراحی و تولید تجهیزات پیشرفته و مدرن چون تانک کرار و جنگنده قاهر ۳۱۳ آن هم زمانی که هیچ کشوری به خصوص دشمنان تصور نمی‌کردند تهران توفیقی داشته باشد به این جایگاه برسند، آن هم درست در زمانی که کشور‌های عربی منطقه که در رتبه‌هایی پایین‌تر از تهران هستند و هنوز هم با قرارداد‌های سنگین در حال خرید تجهیزات به اصطلاح مدرن از غرب بوده و هستند.

بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان با همکاری ید واحده

جمهوری اسلامی ایران سال‌ها است با بودجه ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری برای برنامه نظامی خود در جایگاه سی و سوم جهان قرار گرفته، اما با برخورداری از جمعیت ۸۲ میلیون و ۲۱ هزار و ۵۶۴ نفری که ۴۷ میلیون نفر از آن‌ها آموزش نظامی دیده‌اند و جوانانی متخصص که حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آن‌ها هر ساله به سن حضور در نیرو‌های نظامی می‌رسند توانسته چنین رتبه‌ای را بدست آورد.

ایران در حوزه زمینی در سال ۲۰۱۸ توانست هزار و ۶۵۰ دستگاه تانک، دو هزار و ۲۱۵ دستگاه خودرو ترابری، بیش از دو هزار و ۱۰۰ قبضه سلاح خودکششی و هزار و ۵۳۳ فروند سامانه موشکی در اختیار بگیرد؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته این میزان بسیار کمتر بوده است.

بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان با همکاری ید واحده

در آسمان نیز نیرو‌های متخصص کشورمان توانستند جایگاه خود را به رتبه ۲۴ جهان برسانند و تعداد جنگنده‌های خود را از ۴۷۹ فروند در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۵۰۵ فروند در سال ۲۰۱۸ برساند که از این میزان، ۱۵۰ فروند جنگنده – رهگیر، ۱۵۸ فروند هواپیمای بال ثابت، ۱۹۲ فروند هواپیمای ترابری، ۱۰۱ فروند جنگنده آموزشی هستند و در کنار آن ۱۴۵ فروند از انواع بالگرد‌ها را در اختیار دارد که تعداد ۱۲ فروند از آن‌ها بالگرد‌های ما  تهاجمی هستند.

بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان با همکاری ید واحده

نکته مهم در هر دو حوزه مذکور این است که جوانان کشور توانستند با تکیه بر دانش بومی در نیروی زمینی تانک پیشرفته کرار را بسازند که قادر است با تانک‌های روز جهان چون آبرامز آمریکا و چلنچر انگلیس رقابت کند و در هوا هم پرنده نسل پنجم قاهر ۳۱۳ ساخته شد تا علاوه بر حفظ و حراست از آسمان ایران باعث افزایش توان بازدارندگی کشور هم شود.

در حوزه دریایی هم ارتش جمهوری اسلامی ایران که قدرت خود را با ساخت ناوشکن‌هایی چون جماران و دماوند ثابت کرده بود؛ در سال ۲۰۱۸ توانست با ساخت ۳۸۹ فروند از انواع ناوها، شناور‌های تندرو و تجهیزات جدید دریایی که ۵ فروند از آن‌ها ناوچه، ۳ فروند ناوچه سبک، ۳۳ فروند زیردریایی، ۲۳۰ فروند شناور گشتی و ۱۰ قبضه مین دریایی هستند، جایگاه قبلی خود یعنی رتبه چهارم را حفظ کند.

بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان با همکاری ید واحده

همکاری بازو‌های اقتدار ایران در ارتقای جایگاه کشور

رتبه ۲۳ ارتش جمهوری اسلامی ایران در گذشته دلایل زیادی داشت که یک مورد آن عدم احتساب قدرت نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، زیرا سایت‌هایی که به نیرو‌های نظامی جهان رتبه می‌دهند در اختیار کشور‌های غربی است که غالبا با نظام ایران و به خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دشمن هستند و می‌خواهند همیشه توان دفاعی کشورمان را ضعیف نشان دهند، در حالی که خیلی خوب از توان ایران آگاه هستند.

بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان با همکاری ید واحده

از آنجایی که این منابع سپاه پاسداران را به عنوان نیروی نظامی قبول ندارند! پس توان ساخت تجهیزاتی چون موشک‌ها را در قدرت جمهوری اسلامی محاسبه نمی‌کنند، اما از روز ۲۹ فروردین امسال دیگر نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند، چرا که قدرت ارتش و سپاه که از اولین روز انقلاب درهم آمیخته شده بود این بار در حوزه تسلیحاتی تجلی پیدا کرد.

در روز ۲۹ فروردین ۹۷ که سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود، نیرو‌های ارتش مانند هر سال رژه ای باشکوخ را برگزار کردند، اما وقتی نوبت به یگان‌های محمول رسید نکته‌ای توجه همگان را به خود جلب کرد و آن هم حضور سامانه پدافندی طبس در بین یگان‌های محمول پدافند هوایی بود که توسط جوانان متخصص در سپاه پاسداران ساخته شده است.

بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان با همکاری ید واحده

حضور این سامانه در بین سامانه‌های ساخت ارتش و عبور همزمان با سامانه اس ۳۰۰ روس چند نکته را در ذهن حاضرین مراسم رژه تداعی کرد؛ اول این که از این زمان به بعد همکاری بین ارتش الهی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیشتر از قبل به خصوص در حوزه تبادل تجهیزات خواهد بود، دوم این که از آنجایی که شبکه پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران یکپارچه است، پس تمامی سامانه‌های سپاه و ارتش برای مقابله با هر تجاوزی هوایی یکی شده‌اند.

بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان با همکاری ید واحده

از سوی دیگر قرارگیری در کنار سامانه اس ۳۰۰ روسی گواه این موضوع است که سامانه ایرانی قدرت برابری با سامانه‌های خارجی را دارند و می‌توان آن‌ها را یار کمکی تور‌های پدافندی ایران دانست و از طرف دیگر این حضور خط بطلانی بر شایعه‌سازی دشمنان مبنی بر وجود اختلاف بین سپاه و ارتش بود و ید واحده را بیش از پیش به نمایش درآورد.

بازگشت ایران به جایگاه واقعی در میان ارتش‌های جهان با همکاری ید واحده

موضوعی که امیردریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به آن اشاره کرد و گفت: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از سپاه، ارتش، بسیج و تمامی ملت با هم بودند که توانستند در مقابل رژیم بعث عراق ایستادگی کنند و مطمئن باشید این مسیر با اقتدار ادامه دارد و هیچکسی نمی‌تواند بین سپاه و ارتش اختلاف ایجاد کند؛ شما بدانید که اینگونه صحبت‌ها از دهان هرکس خارج شود یا ناآگاه است و یا دشمن و باید با آن مقابله کرد.

نیرو‌های مسلح ایران با اقتدار خود همواره ثابت کردند که امکان نفوذ به درون آن‌ها به هیچ وجه وجود ندارد، چه برسد به ایجاد اختلاف. همه حتی دشمنان می دانند که وحدت ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعتقادی قلبی در بین نیروهای مسلح ایران است. هزینه‌های دشمنان برای ایجاد اختلاف فقط وحدت و همکاری بین نیروهای مسلح را بیشتر کرده است؛ موضوعی که حتما در آینده بیشتر شاهد آن خواهیم بود.

گزارش از امین ملکیان

انتهای پیام/




:: موضوعات مرتبط: نظامی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا
تاریخ : چهار شنبه 26 ارديبهشت 1397
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: