محققان ایرانی هواپیماهایی رادارگریز با بدنه ای از نانو خواهند ساخت

محققان ایرانی هواپیماهایی رادارگریز با بدنه ای از نانو خواهند ساخت

فناوری نانو مدتی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و با بهره مندی از این فناوری شاهد پیشرفت های بسیاری در حوزه های متعددی بوده ایم. در این زمینه در کشور ما هم تحقیقات و نوآوری هایی انجام شده که بسیار حایز اهمیت هستند. اخیراً نیز محققان موفق شده اند با بهره گیری از نانو ذرات در ساختار پوشش بدنه هواپیما ها، پوششی رادارگریز تولید کنند. در ادامه با تک شات همراه باشید.


همانطور که می دانید رادارگریزی به مفهوم پنهان ماندن یا گریختن از دید رادارها و وسایل آشکارساز است. رادارگریزی فناوری ها و ویژگی های گسترده ای در طراحی را شامل می شود. رادارگریزی از زمان جنگ جهانی دوم مطرح بوده است و امروزه با ورود فناوری نانو، خواص پوشش های جاذب امواج ارتقا یافته و بازدهی جذب آنها افزایش یافته است.

مجری این طرح، کریم اصولی بستان، اظهار کرد که این طرح با هدف استفاده از نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن و الیاف کربنی برای سنتز یک پوشش جاذب امواج راداری اجرا شده است و روش به کار گرفته شده روشی بسیار ساده و کم هزینه است و پوشش سنتز شده نیز از کارایی بالایی برای جذب امواج راداری برخوردار است.


اصولی بستان توضیحاتی نیز در خصوص اکسید آهن مغناطیسی ارایه داد و گفت“

اکسید آهن مغناطیسی یا همان مگنتیت یکی از مواد فرومغناطیس با خاصیت مغناطش نسبتاً بالاست که خواص عالی در جذب امواج الکترومغناطیسی از خود بروز می‌دهد. در این پژوهش از این ماده در ابعاد نانومتری جهت ایجاد لایه‌های نازک بر روی زیر لایه‌های الیاف کربن استفاده شده است؛ استفاده از این ذرات در ابعاد نانومتری موجب افرایش قابل توجه در قدرت جذب این ذرات نسبت ذرات میکرومتری می‌ شود. در طرح حاضر ابتدا نانوذرات مگنتیت با استفاده از روش شیمیایی سنتز شد؛ در ادامه این نانوذرات با استفاده از روش الکتروفورتیک بر روی الیاف کربن فعال شده پوشش داده شد.


به گفته اصولی بستان پارامترهای فرایند سنتز همچون دما و غلظت مواد اولیه و پارامترهای فرایند پوشش دهی از قبیل تناوب و زمان رسوب‌دهی به‌منظور بهینه‌سازی فرایند مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت به‌منظور اندازه‌گیری میزان جذب امواج الکترومغناطیس از آنالیزگر شبکه برداری استفاده شد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده بیشترین تلفات این پوشش نانوکامپوزیتی در ضخامت ۱/۷ میلی‌متر، برابر با ۱۱- دسی‌بل در فرکانس ۱۰/۳۷ و ۱۱/۴ گیگاهرتز بوده است.





:: موضوعات مرتبط: علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا
تاریخ : چهار شنبه 20 مرداد 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: